Achter de schermen bij Femke Meijboom #4: Marketingproces
Het laatste artikel in de serie in samenwerking met auteur Femke Meijboom staat voor je klaar! In deze blog deelt Femke al haar marketinggeheimen met je. Lees je mee?
Wat verstaat men onder boekmarketing?
- Persberichten versturen (voor print en web)
- Social media gebruiken
- Website aanmaken en erover bloggen
- Recensenten benaderen
- Een blogtour/boektour regelen
- Boekpresentatie organiseren
- Uitgenodigd worden voor podcasts en interviews.
Ik mis er vast nog wel een paar. Voor het artikel van vandaag ga ik het hebben over punt 2 t/m 5. Wel ga ik kort in op het eerste en zesde onderdeel. Voor mijn fysieke boeken ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ heb ik wel persberichten verstuurd naar lokale kranten. Omdat ik uit een redelijk oud dorp kom, waar veel oudere mensen wonen, zie ik nu het nut niet in om een digitaal boek op die manier te promoten.
En wat betreft punt zes: boekpresentaties organiseren kost veel geld. Je huurt vaak een zaal, fotograaf, moet voor hapjes en drankjes zorgen, aankleding van de ruimte. Ik ben nog niet zo ver in mijn carrière dat ik daar budget voor heb. Je kunt wel altijd een digitale boekpresentatie organiseren, door live te gaan op social media. Dat overweeg ik ook nog! Voor mijn werk bij een uitgeverij zie ik ook regelmatig podcasts bezoeken voorbij komen, dit is erg interessant voor maatschappelijke boeken.
Marketing is altijd moeilijker voor jezelf dan voor anderen
Laat ik hier mee beginnen, een boodschap die ik vooraf ook kwijt wil voordat ik vertel hoe ik mijn boekmarketing aanpak. Het is altijd lastiger om jezelf en jouw producten te promoten dan wanneer je blij bent met het werk of de producten van een ander. Je wil niet negatief opvallen, of om aandacht vragen, of te veel schreeuwen. Maar daar heb ik een kleine geruststellende boodschap voor: schreeuw het van de daken! Wat voor jou als schreeuwen voelt, is voor de lezer vaak slechts een fluistering. Je moet iets vaak genoeg herhalen om succes te behalen. Dus maak je niet druk over spammen of schreeuwen, je mag er zijn. Ja, Fem, jij en jouw boeken mogen er ook zijn – ik zeg het mezelf nog te weinig.
Alle boekmarketing die Femke Meijboom voor ‘De Vloed Voorbij’ uitvoert
Femke is aanwezig op social media. Oké, ik ben de eerste die zegt dat ze veel social media heeft. Alleen al voor mijn auteurspagina’s heb ik: Instagram, Facebook (want je hebt die eerste niet zonder FB), TikTok, YouTube (25% schrijfcontent) en ook LinkedIn, want daar zit de doelgroep van mijn tweede boek ‘Slashwerk’.
Voor de promotie van ‘De Vloed Voorbij’ gebruik ik voornamelijk Instagram en TikTok. Ik probeer namelijk een jongere doelgroep te bereiken met dit boek en daar is TikTok geschikt voor. Dit keer probeer ik meerdere dingen uit voor promotie. Zo heb ik me laten inspireren door een andere auteur om wekelijks citaten uit het boek te delen. Dit doe ik al sinds half augustus. Op Instagram deel ik diezelfde video’s, alleen dan op andere tijden. Vanaf oktober maakte ik ook specifieke praatvideo’s en gebruikte ik populaire audio om de flaptekst te promoten.
Eens in de zoveel tijd maak ik een specifieke schrijfvideo op mijn YouTube-kanaal, maar niet altijd. Daar maak ik nu vooral vlogs. Ik denk dat ik vanaf 1 november weer weekvlogs ga maken! Dat beviel enorm tijdens mijn vakantie in september.
Wat deelt Femke op haar website?
Als ik iets belangrijk vind, dan is dat wel het delen van de achter de schermen. Het schrijversvak wordt zo vaak geromantiseerd en veel auteurs delen alleen maar de hele mooie mijlpalen. Daar mogen ze ook echt trots op zijn! Ik ben ook blij als het goed gaat. Maar ik vind niet dat dat een realistisch beeld schept voor de jonge schrijvers. Toen ik net begon als twaalfjarige guppie had ik graag meer eerlijkheid en “geheimen van het vak” gelezen. Daarom deel ik wél alle realistische ups en downs van mijn carrière als auteur. Zo deel ik maandelijks op social media hoeveel boeken ik heb verkocht, vooral ook de nul-maanden waarin ik geen enkel boek verkoop en jaarlijks maak ik een blog over mijn verdiensten als auteur.
Daarnaast deel ik ook de leuke dingen op mijn website. Het schrijfproces, belangrijke updates, maandoverzichten om later op terug te kijken, de cover reveal met net een langer praatje dan dat op Instagram past. Het is een echt schrijfdagboek geworden. Hopelijk kan ik mijn website in de toekomst ook inzetten als agenda, als ik vaker naar events toe ga!
Femke organiseert een boektour met recensenten
Recensie-exemplaren versturen is altijd een risico als indie auteur (uitgeven in eigen beheer). Uitgeverijen durven dat risico wel vaak te nemen, omdat er dan rond de 500 boeken worden gedrukt. Maar indie auteurs, die er zo’n 300 laten drukken, vinden het soms moeilijk om er dan een paar te reserveren om naar recensenten te sturen. Ik spreek uit gigantische ervaring!
Bij ‘Jo’ verstuurde ik maar twee fysieke boeken. Bij ‘Slashwerk’ verstuurde ik er vier exemplaren en en toen twee jaar later nog eens vier. Wanneer je een recensent enthousiast krijgt, is dat heel fijn, maar onthoudt goed dat een verstuurd exemplaar niet gelijk staat aan een positieve recensie of zelfs een momentje in hun spotlight. Dat is wat het een risico maakt. Je verstuurt een fysiek boek en dan is het afwachten. Ik probeer het nu meer als een investering te zien. Want stel dat ze wel een positieve reactie plaatsen; je weet nooit wie dat vervolgens leest en je boek ook besteld.
Wat betreft e-books is het natuurlijk wel een ander verhaal, maar ook daar zit er nog een risico bij. Een e-book is sneller gejat voor piraterij. Kijk, het is altijd belangrijk om een recensent te vertellen dat ze het boek om geen enkele reden mogen doorverkopen en het liefst ook niet mailen maar ook dit laatste gebeurt. Dan kun je alleen maar hopen op een recensie. Wees daarop voorbereid!
Terug naar de positieve recensent-ervaringen. Voor ‘De Vloed Voorbij’ pak ik het uitgebreider aan. In plaats van mezelf te beperken door de fysieke exemplaren, werk ik nu met een e-book. Ik kan iedere recensent die ik een leuk persoon vind een exemplaar sturen. Natuurlijk werkt dat niet helemaal zo. Daarom heb ik een oproep op mijn social media gevraagd en recensenten uitgenodigd. Ik wilde het allerliefst in de eerste twee weken dagelijks een recensent aan het woord laten. Hou mijn Instagram in de gaten om te zien of dat gelukt is 😉
Je hoeft boekmarketing niet alleen te doen! Je kunt altijd recensenten vragen of mensen die je prettig vind een goed woordje voor je te doen.
Femke probeert dit jaar een betaalde boekmarketingcampagne
Anders dan andere jaren, heb ik dit keer hulp ingeschakeld van Bookinfluencers. Ik heb een kleine betaalde boekmarketingcampagne opgezet om mijn boek ook onder BoekTokkers te verspreiden. Zoals ik eerder al zei, wil ik graag een jonger publiek bereiken met ‘De Vloed Voorbij’ en dit is daarin dan een goede zet. De campagne die ik afneem is er eentje waarin ik maximaal tien recensenten kan “aannemen” om het e-book te sturen en door hen te laten promoten en recenseren. Een beetje zoals hierboven dus, maar dan betaald, waardoor er wel veel meer zekerheid is dat er wel iets gedeeld wordt – alleen heb je nog steeds geen invloed op de leeservaring. Daarom heb ik de recensenten wel gevraagd om mij eerst te contacten als ze een negatieve recensie hebben, zodat ik daarop voorbereid ben. Ik zal hen nooit vragen om het niet te plaatsen, ook al wil geen enkele auteur een negatieve recensie – ik ben tegen censuur.
In het verleden heb ik weleens vaker een betaalde video laten maken voor ‘Slashwerk’, maar uit mijn ervaring is gebleken dat non-fictie het minder goed doet op TikTok. Daarom maak ik nu wel de investering om het iets groter aan te pakken met fictie.
In haar nieuwsbrief deelt Femke sneak peeks
Iets dat vaak nog onderschat wordt is het gebruik van een nieuwsbrief. Zelf heb ik al zo lang als mijn domeinnaam femkemeijboom.nl bestaat ook een bijbehorende nieuwsbrief. Daarin deel ik maandelijks behind te scenes die ik niet zo snel op social media kan zetten omdat het of 1) geheim is of 2) te lang van stof is of 3) leuker is om exclusief te houden. Zo deelde ik de omslag al veel eerder dan op social media! Dingen eerder delen voelt als een beloning voor de mensen die je volgen en zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Bovendien weet je nooit wanneer social media er weer eens uitligt, haha.
Bedankt Femke voor je vierde artikel! Ik vond het een eer om een kijkje achter de schermen te krijgen!
Lees de eerdere artikelen via deze links: Het idee, het schrijfproces en het uitgeefproces.
Over Femke Meijboom
Hoi! Ik ben Femke Meijboom, auteur van ‘Jo: Hier heb je ’n schrepel en daar kan je beginnen’, ‘Slashwerk: Waarom kiezen als je kan combineren?’ en over drie maanden ook van ‘De Vloed Voorbij’. Ik begon rond mijn zesde met schrijven, gebruikte het vanaf mijn elfde als toevluchtsoord tijdens de middelbare school en sinds mijn zestiende pak ik het serieus aan. Hoe dat eruitziet? Nou, met een doel voor ogen. Ik wilde altijd al mijn fantasieboeken uitgeven, maar mettertijd kwam de vraag voor mijn oma’s biografie op mijn pad en vervolgens publiceerde ik twee non-fictieboeken, haha. Terwijl ik aan een vierdelige avontuurlijke serie schreef, kwam het idee van ‘De Vloed Voorbij’ tot me en dat verhaal geef ik later dit jaar uit.
Over de blogserie
In een aantal artikelen neemt Femke Meijboom je de komende maanden mee achter de schermen van het proces. Een persoonlijke reis naar de publicatie in november.
Op de hoogte blijven?
Op de hoogte blijven van de nieuwe artikelen in deze serie en op Veronique’s Boekenhoekje? Abonneer je hieronder gratis op mijn blog en ontvang meldingen van nieuwe berichten in je mailbox. Meer weten over privacy? Lees dan hier.
Liefs,
Veronique
Deze blog is een samenwerking. Het is geen betaalde samenwerking. Meer weten over samenwerkingen? Lees dan hier.